Bloggdöden – mer än en känsla

2006-04-05

What a paradox that the busier that I get – working for a company that is all about indexing blogs – the less time I have to actually blog.

Skriver David Sifry på världens främsta bloggsökmotor Technorati. Jag vet känslan. Ju mer upptagen jag är att skriva om bloggar och bloggteknologi samt arrangera bloggträffar, desto mindre tid har jag att blogga.

Paradoxen har fått mig inse att tidsbrist är företagsbloggandets främsta fiende. När jag själv inte haft tid att blogga de senaste två veckorna – hur kan jag då motivera vanliga företag att börja blogga? Sedan jag skrev en stort uppslagen artikel om företagsbloggar i Internetworld i höstas har det främsta exemplet Svenska Lloyds blogg lagts ner.

Bloggar måste alltid leva på passion. Det är det som gör dem sårbara och fantastiskt roliga att läsa.

4 comments on “Bloggdöden – mer än en känsla

  1. Men företagen slutar ju inte upp med att göra reklam för att man har för mycket att göra för att skriva copy eller göra layout till sina annonser. Istället lägger man ut det på proffs.

    Det kan kloka företag göra även med sina bloggar!

  2. Urban Lindstedt apr 6, 2006

    Du har rätt Nikki. Men jag är tveksam till att lägga ut bloggandet på andra utanför företaget. Snarare handlar det om att anstädda får avsätta tid för sitt bloggande. Om marknadschefen vet att han ska blogga 1,5 timmar på förmiddagen så lär det bli gjort.

  3. Det essentiella är ju just intresset. Utan intresse ingen blogg, vare sig det rör sig om ett företag eller privatperson (eller man borde nog sätta det i omvänd relation med varandra, det är ju übermånga personliga bloggar som tar all tid numera).

    Men det är väl med kommersiella bloggar som med allt annat, nu börjar markanden stabilisera sig och de som inte är drivna från början lägger kanske av. Konkurrensen ökar ju dessutom hela tiden, vilket (förhoppningsvis) föder nya och bättre format.