Home » Hur investerar man i e-handel?
Hur investerar man i e-handel?

Hur investerar man i e-handel?

Hur investerar man i e-handel? Patrik Rees vet. Han är entreprenören som efter en framgångsrik exit från Bygghemma blivit en lika framgångsrik investerare i e-handelsbolag som Snusbolaget och Proteinbolaget. Patrik Rees erfarenheter är oerhört värdefulla i dagens kritiska läge.

Patrik Rees investeringsmodell bygger på krav att entreprenörerna har en tydlig målbild och att bolaget omsätter minst 10 miljoner kronor. Dessutom ska e-handelsbolag växa med vinst.

I avsnitt 142 av podden Ehandelstrender, som spelades in före pandemin, samtalar programledaren Urban Lindstedt med Patrik Rees, medgrundare till Bygghemma och numera e-handelsinvesterare.

När Patrik Rees ska investera i ett bolag lägger han störst vikt vid entreprenören. Han hävdar att engagemang slår kompetens i nio fall av tio. Två entreprenörer är att föredra framför en ensam eftersom de kan komplettera varandras kompetenser, stötta varandra och fira framgångar tillsammans.

Patrik Rees är en operativ investerare som bidrar både med pengar och praktisk kunskap. I den inledande investeringen i Proteinbolaget gick de in med 2000 timmar och 2 miljoner kronor. Det betyder att han pratar med sina e-handlare varje dag.

Oftast är det affärsutveckling som bolagen behöver hjälp med. Och investerarteamet har redan begått hundratals misstag och kan hjälpa andra att undvika samma misstag.

Lyssna också på Patrik Hedelins erfarenheter av att bygga miljardbolag

Relaterade avsnitt