Den ekonomiske CMO-n
Jorge Castro, marknadschef på ABS Wheels, väljer gerillamarknadsföring framför köpt reklam. Allt fokus ligger på organisk marknadsföring som roliga tävlingar, PR och seo. Det har resulterat i ovanligt hög lönsamhet och snabb tillväxt.
ABS Wheels säljer fälgar och däck med stor framgång och har de senaste fem åren mer än fyrdubblat omsättning med bibehållen stabil lönsamhet. Förra året sålde de däck och fälgar för 108 miljoner kronor och gjorde en vinst på 13,8 miljoner kronor. I år räknar de med att nå 140 miljoner kronor i omsättning.
En viktig orsak till framgången är deras roliga gerillamarknadsföring och drivna seo, som är signerad marknadschefen Jorge Castro som har en bakgrund som stjärnsäljare. Och han är en marknadschef som håller hårt i pengarna.
I avsnitt 166 av podden Ehandelstrender samtalar programledare Urban Lindstedt med Jorge Castro som är marknadschef på ABS Wheels. Jorge Castro är stjärnsäljaren som genom ett stort intresse lärde sig både seo och growht hacking. Han vågar göra annorlunda saker och har ett driv som få.
Genom att få hela marknadsteamet att fokusera på rätt nyckeltal har han skapat en tillväxtkultur där roliga idéer får större utrymme än feta marknadsföringsbudgetar.
Jorge Castro arbetar bland annat med verktyg som:
Tidslinje:
7.47 Kraven på integration mellan sälj och marknadsföring
9:20 Så fixar du en tävling som når 800 000 människor viralt
12:00 Så lärde sig Jorge Castro seo
14:45 SEO för en nystartad e-handel
17:00 Skriv ett pressmeddelande som blir publicerat 9 gånger av 10.
20:00 PR:s betydelse för SEO.
23:20 Snabbhet blir en rankingfaktor hos Google 2021
27:15 Relationen organisk trafik och köpt trafik
27:40 Lönsamma Google Ads
29:40 Vad är growth hacking?
36:38 Fördelarna med ett eget affiliate-nätverk
40:17 Den datadrivna bloggen.
43.27 Utlandssatning
46:00 Hemligheterna bakom framgångsrika autogenererade mejl
48:36 Viktigaste marknadsföringsverktygen
50:00 Så leder Jorge sitt marknadsföringsteam.