Growth hacking med Proteinbolaget bygger på öppna lagersaldon, snabba inköp och massiv marknadsföring. En strategi som räckte väldigt långt men som har modifierats med tiden.

Proteinbolagets klassisk e-handelssuccé startades av två drivna entreprenörer i ett studentrum under sista året på gymnasiet. Åtta år senare passerade Proteinbolaget 120 miljoner kronor i omsättning.

Vändpunkten kom när Proteinbolaget öppnade alla lagersaldon, köpte massivt med trafik och snabbade upp inköp när varor saknades på lager. Proteinbolaget vill verkligen växa, men visade också 2020 att de kan tjäna pengar också.

I avsnitt 169 av podden Ehandelstrender träffar programledaren Urban Lindstedt entreprenörerna Mårten Åkeson och Adam Gillberg i Karlskoga för att undersöka hur de kunnat växa till 120 miljoner kronor från ett studentrum, till föräldrarnas garage till moderna lagerlokaler. Mårten Åkeson är vd och medgrundare och Adam Gillberg är produktansvarig och medgrundare.

Mårten Åkeson och Adam Gillbergs drivkraft är att hela tiden lära sig nytt och trots sin framgång har de tagit in investerare för att få in mer erfarenhet i bolaget. De har också tagit hjälp av ledarskapscoacher för att lära sig att bättre hantera den allt större personalgruppen.

Under 2020 valde Proteinbolaget att dra ner på marknadsföringen för att öka lönsamheten och stärka kassan. Men under 2021 är tanken att de ska investera stort i marknadsföring.

När vi träffar Proteinbolaget har de i dagarna lanserat i Finland som de tror mycket på. Där äts det kosttillskott och konkurrensen är svag. Förhoppningsvis ska lanseringen i Finland kunna kopieras för andra marknader längre fram.

Proteinbolaget har tagit fram egna varumärken som Gaam och även köpt varumärket Vegan Health. Men återförsäljarbiten står för 70 procent av försäljningen är fortfarande viktig. De har också misslyckade satsningar på träningskläder bakom sig. 

Lyssna också på Hur investerar man i e-handel? samt BGA:s 6000 ramar ger rekordtillväxt för europeisk e-handel.

Kommentarerna är stängda