SEO-analys är grunden för fungerande content marketing. Kreativ SEO-analys ger dig verklig kunskap om vad kunderna är intresserade av och uppslag till dina bästa content marketing-kampanjer.

Börja gärna arbetet med content marketing med ett brainstorm-möte för att hitta många bra ämnesidéer, men säkerställ alltid ämnesuppslagen med en ordentlig sökanalys för att förstå vad som verkligen intresserar målgruppen. Då skapar du innehåll som kommer generera köpsugna besökare i åratal.

Podden Ehandelstrenders programledare Urban Lindstedt samtalar om SEO och content marketing med Hugo Kollind, SEO-konsult på Knowit Experience med 15 års erfarenhet av sökoptimering. Detta är ett betalt samarbete mellan Knowit Experience och Ehandelstrender.

Hugo Kollind vänder sig starkt emot att se sökoptimering som en checklista där e-handlaren bockar av ett antal punkter om att sökorden ska finnas i rubrik, titeltagg, metabeskrivning, mellanrubriker och flera gånger i brödtexten tillsammans med ett visst antal länkar in och ut.

Han vill istället förstå målgruppens problem och lösa deras problem med välskrivna och detaljerade artiklar. Och e-handlare som kombinerar smart sökanalys med att skriva innehåll som kunderna eftersöker har du möjlighet att generera värdefull söktrafik i åratal.

SEO/sökoptimering måste alltid börja i sökanalys. Och Content marketing utan SEO är att slänga bort tid på att skriva texter som målgruppen inte kommer att hitta. 

Det finns verktyg som du kan ta hjälp av, men det krävs också en del kreativitet för att verkligen förstå vad kunderna söker efter egentligen. Här kan vanliga Google sökningar i kombination med verktyg som SEM-rush och Aref hjälpa dig.

Om du vill lära dig mer om seo och contant marketing ska du anmäla dig till Hugo Kollinds webinar den 25 mars om sökoptimering och content marketing. Anmäl dig hos Knowit.

Lyssna också på Google Analytics inom e-handel är grunden för tillväxtresor och Content Marketing för e-handlare.

Kommentarerna är stängda