Kundupplevelsen inom e-handeln bygger på standardisering av gränssnitt. Men frågan är om vi nått en punkt där vi kan börja innovera med nya gränssnitt. Visualisering med hjälp av video och agumented reality kan vara en väg framåt. Och röstgränssnitten är fortfarande ett icke uppfyllt löfte. En annan väg är att låta personliga mjukvaruassistenter sköta våra interaktioner med nätbutiker och nättjänster.

I detta avsnitt om kundupplevelsen inom e-handeln samtalar programledaren Urban Lindstedt med Fredrik “FM” Marcus, creative director och John Lidell, tech director på Knowit Experience. Detta är ett betalt samarbete mellan Ehandelstrender och Knowit Experience. En av Sveriges främsta digitala byråer.

Smidigare betallösningar har varit ett viktigt steg i e-handelns utveckling. Men sedan mobil e-handel slog igenom för några år sedan har mycket lite hänt med e-handelns gränssnitt. Förbättringarna har snarare skett inom logistiken med stort fokus på hemleveranser och utlämningsboxar.

Mycket talar för att röst är nästa digitala gränssnitt att slå igenom i strävan efter att göra kundupplevelsen bättre. Men frågan är om det inte är viktigare att få ordning på nätbutikernas åldrande backend för att kunna bygga framtidens e-butiker. Det är viktigt att ha ordning på tekniken för att ha möjlighet att bli kreativ.

Lyssna också på Google Analytics är grunden för tillväxtresor och SEO-analys är grunden för lönsam content marketing.

Kommentarerna är stängda