Produktfeeden har blivit formatet som e-handlare använder för att integrera sig med annonskanaler, marknadsplatser och prisjämförare. Mycket tyder på att i framtiden kommer en allt större andel av konverteringarna ske på externa plattformar. Frågan är hur du som svenskt varumärke kan nå brett utan att komplexiteten tar över?

När svensk e-handel har utvecklats mot fristående e-handlare är det marknadsplatserna som dominerat de stora länderna i Europa, USA och Asien. Men alla svenska e-handlare som satsar internationellt måste överväga att integrera sig mot lokala och internationella marknadsplatser. Lägg till Google Shopping och att Facebook rör sig mot att flytta transaktionerna från e-handlaren till Facebook. Därför är smidiga integrationer är en förutsättning för att lyckas med internationell e-handel.

I avsnitt 186 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindsted med Sarah Stenquist som är Nordenchef för det nederländska online marketing automation-företaget Channable. Hon har tidigare även arbetat på Facebook och reklamföretaget Criteo.

Vi diskuterar också vart den internationella e-handel är på väg. Sara Stenquist tror att pandemin har påskyndat skiftet mot marknadsplatser. Och vi djupdyker i den holländska e-handelsmarknaden som Sara Stenquist har stor erfarenhet av.

Kommentarerna är stängda