Förra året var en viktig vändpunkt för bokhandeln Adlibris som vände två år av rekordförluster till vinst.  Vändningen beror på renodlingen av produktutbudet tillsammans med ökad efterfrågan pga pandemin. Efter luftiga idéer om att bredda sortimentet är Adlibris helt fokuserad på att sälja böcker igen.

Adlibris har också tagit stora steg för en mer inspirerade nätbutik. Med hjälp av nya smarta verktyg kommer varje användare att presenteras för ett allt bättre urval av Adlibris 13 miljoner titlar.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Jonas Karlén, CEO på Adlibris samt Peter Hesslin, e-handelschef på Postnord. Detta avsnitt är ett betalt samarbete mellan Ehandelstrender och Postnord eTalk.

Adlibris tidigare satsning på att bredda sortimentet misslyckades, eftersom många av de nya segmenten fungerade dåligt i logistikflödena tillsammans med böcker. Det resulterade i problem med leveranserna av böcker. Under 2018 och 2019 landade de sammanlagda förlusterna på 350 miljoner kronor.

Den tidigare vd-n fick gå och Jonas Karlén som tidigare varit vd för Viaplay och Linas Matkasse tog över. Sedan såldes flera av de nya produktsajterna av. Och 2020 kom vändningen med ett rörelseresultat på 50 miljoner kronor samtidigt som omsättningen ökad med 19 procent till 2,7 miljarder kronor.

Kommentarerna är stängda