Cyberphoto är en av Sveriges äldsta e-handlare. Efter 26 år lyckas de fortfarande vara relevant för sina kunder och kan uppvisa en stabil tillväxt och resultat. Hemligheten går att läsa av – personalens engagemang och kundfokus.
Vi presenterar också rykande färska siffror från rapporten Digital Försäljning 2021 som tagits fram av Svea. B2B-företagen måste börja ta digital handel på allvar.
I detta avsnitt av podcasten Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Patrick Ohlsson, vd på Cyberphoto samt Thomas Svensson, partneransvarig och e-handelsexpert på Svea. Cyberphoto startade e-handel redan år 1995. Men nätbutiken har sina rötter i Te-Ges foto, en fotobutik på Västra Esplanaden i Umeå som startats 1955.
Cyberphoto verkar inom en bransch med trådsmala marginaler. Produkterna och priserna är samma för alla i branschen. I slutändan bara är personalen och kundfokus som gör skillnad. Med kunniga och entusiastiska medarbetare går det att växa i en bransch som minskat med 70 procent i antal kameror de senaste sju åren. Därför kommer aldrig Cyberphoto flytta lagret från Umeå trots lockande propåer varje vecka. Det gör skillnad att personalen kan hämta en kamera från lagret för att kunna svara på alla frågor från kunden.
Cyberphotos målsättning är inte stora vinster. Kravet är att de ska växa organiskt, finnas kvar i Umeå och personalen ska ha kvar sina jobb utan krav på höga vinster.
Cyberphoto gör ingen skillnad mellan företag och privatkunder. Deras produktpresentationer passar både privatpersonen som köper med magen och företagaren som kollar in tekniska specifikationer. Företagskunderna kan kräva mer tid vid köp, men ofta blir ordervärdet större.
Svea har utvecklat sin rapport Digital Försäljning 2021 till att gälla både B2C och B2B. Årets rapport visar att sex av tio företag inte arbetar med digital försäljning till andra företag genom exempelvis en webbutik eller återförsäljningssida. Hos nästan hälften av dessa företag är det inte heller aktuellt att implementera det i sin verksamhet.
Oviljan att digitalisera försäljningen förvånar podden. Att våra produkter inte funkar att sälja på nätet är en dålig ursäkt.
Lyssna också på Inet väljer att vara kompis med sina kunder.