Pen Store har byggt en affär inom nischen konstnärsmaterial för både professionella användare och amatörer i Norden, Frankrike och Irland. Fler marknader är på gång

Pen Store har gjort misstag på vägen, men magkänsla och en omsorg kring detaljerna både i fråga om produkter, paket och plattform fick Pen Store att under senaste redovisningsperioden växa med 40 procent till 82 miljoner kronor.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Jacob Bergström, grundare och vd för Pen Store.

Pen Store grundades i början av 2010 av Jacob Bergström. Han ville starta en nätbutik och hade tidigare drivit ett forum på nätet om gatukonst.

Jacob Bergström erkänner utan omsvep att han gjort många fel under resans gång, men han har också gjort mycket rätt. Annars hade inte nätbutiken och deras enda fysiska butik omsatt 82 miljoner kronor under den senaste redovisningsperioden. Han har låtit magkänslan styra och det har fungerat.

Omsorgen om detaljerna har gjort arbetet med att lägga upp nya produkter blivit en flaskhals. Pen Store lägger både tid och känsla på alla fylliga produktbeskrivningar och bilder.

Efter att Pen Store förra året bytt e-handelsplattform och upphandlat ett affärssystem har en viss it-trötthet inträtt. Jacob Bergström jämför ett plattformsbyte med en hjärttransplantation. Hans bästa råd vid plattformsbyte är att vara detaljerad och noggrann med kravspecen.

Det senaste it-projektet har varit att byta ett pappersbaserat plocksystem till ett digitalt plocksystem.

Kommentarerna är stängda