Instabox har sedan starten 2015 drivit utvecklingen inom svensk e-handel mot leveransboxar. Data visade redan från starten att kunderna uppskattade att hämta sina varor från leveransboxar.
Idag täcker Instabox in alla postnummer i Sverige och har även lanserat hemleveranser. Förra året omsatte de 700 miljoner kronor och värderas till mer än sju miljarder kronor.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Alexis Priftis, vd och medgrundare av Instabox.
Instabox har valt att göra flera saker annorlunda än konkurrenterna, som att anställa sina chaufförer. De var också först ut med att garantera att alla deras leveranser var fossilfria. Det finns ett starkt patos i företaget att göra saker och ting rätt.
Vid starten 2015 hade bolagets grundare svårt att övertyga riskkapitalister. Vändpunkten kom när de fick möjlighet att placera sina leveransboxar hos Pressbyrån och 7-Eleven.
Samma dag som Alexis Prifitis gästar Ehandelstrender släpps nyheten att Instabox köper den norska lastmile-aktören Portabuddy. Och snart ska Alexis Priftis flytta ner till Berlin med sin familj för att leda exansionen av Instabox på den tyska marknaden. Instabox finns i Sverige, Norge, Danmark samt Nederländerna och kommer att lansera i Tyskland i år med terminaler i Berlin och Düsseldorf.
Lyssna också på Iboxens 50 000 boxar sätter en ny spelplan för den sista kilometern.
Lyssna också på Leveransboxarna kräver nya samarbeten inom e-handeln.