Det påstås ofta att kunderna är illojala. Men lojalitet är på många sätt ett missförstått begrepp inom handeln. Lojalitet är en relation som förtjänas – inte en mått på antal transaktioner. Att en kund väljer att återkomma betyder inte att hen är lojal – det kan handla om slentrian eller att det saknas alternativ.
Många lojalitetsprogram fokusera enbart på transaktionerna och det skapar inte rätt förutsättningar för lojalitet. Att vara kundfokuserad på riktigt, som att agera på input från kunderna, är det bästa sättet att skapa lojalitet hos kunderna.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Margareta Boström som affärsutvecklare och insight-ansvarig på Jula. Hon är aktuell med boken Lojalitet på riktigt som hon skrivit tillsammans med forskaren Malin Sundström.
Lojalitet är ett svar på ett grundläggande behov hos människan att känna trygghet, gemenskap, enkelhet och förutsägbarhet. Lojaliteten har inte minskat i samhället, men konsumenterna har allt fler produkter och tjänster att dela sin lojalitet med.
Varumärken skapar lojalitet genom att interagera med konsumenterna och låta konsumenterna vara med och dela sina erfarenheter av varumärket. Men grundkravet är att företaget är kundcentrerade på riktigt. Kundtjänsten är ofta en bra plats för att förstå kundernas behov.
Det går att skapa återkommande kunder genom exempelvis att dela ut poäng via lojalitetsprogram, men det är inte samma sak som lojalitet som är en verklig relation.