Hem » Nischade marknadsplatser ger nya möjligheter
Nischade marknadsplatser

Nischade marknadsplatser ger nya möjligheter

Nischade marknadsplatser hos återförsäljare som Stadium och Elgiganten ger nya möjligheter för varumärken att sälja i partnerskap med stora återförsäljare.

Lite i skymundan av den amerikanska e-handelsjätten Amazon dyker fler och fler nischade marknadsplatser upp och inte sällan drivs dessa av lokala och regionala detaljhandlare som redan har trafik och en tydlig inriktning.

I detta avsnitt samtalar programledaren Christer Pettersson om utvecklingen av nischade marknadsplatser med Tommy Resin, Head of Digital Business på Stadium och ansvarig för marknadsplatsen Stadium Connect.

Marknadsplatser, där det redan finns en efterfrågan och köpvilliga kunder, kan vara en snabb väg till ökad försäljning, men vi pratar mest om Amazon som är en bred och öppen plattform där alla kan sälja och där det inte finns någon inriktning eller något kurerat sortiment.

En känd nischad marknadsplats är Zalando och några namnkunniga kurerade i marknadsplatser i Norden drivs av Elgiganten, Åhléns och Stadium.

Vilken plats har nischade marknadsplatser i denna mix av breda och mer spetsiga marknadsplatser? Och vilka fördelar och eventuella nackdelar kan denna typ av marknadsplatser innebära för varumärken och kunder?

Vi pratar om Stadiums erfarenheter av det första året som kurerad marknadsplats och går på djupet kring vad som skiljer dessa marknadsplatser från breda alternativ som Amazon och CDON.

Avslutningsvis spanar vi framåt och går även in på hur dessa marknadsplatser och de varumärken som ansluter sig kan nyttja relevant kunddata för att utveckla såväl erbjudande som sortiment för att bättre tillmötesgå kundernas behov i olika kanaler.

Lyssna också på Amazon-aggregatorn Go North siktar mot miljarden inom tre år.

Relaterade avsnitt