Artificiell intelligens kommer att göra ICA:s produktlanseringar mer framgångsrika i framtiden. AI kan också hjälpa dem att leverera lagom mängd varor till butikerna för att minska svinnet.
Annars är det inom produktrekommendationerna som artificiell intelligens används mest inom handeln. Här finns det utrymme för förbättringar och möjligheter att integrera data som kunderna lämnat medvetet genom enkäter. Snart kommer också AI göra ICA:s receptdatabaser ännu bättre.
Men det finns flera etiska problem att hantera på AI-området. Ska exempelvis människor med lägre inkomster inte få rabatter på dyrare varor? Ska ICA rekommendera produkter som chips och godis?
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Anna Baecklund, Head of Data Science hos ICA. Hon har lång erfarenhet av artificiell intelligens inom både bankvärlden och detaljhandeln.
Handeln ligger efter exempelvis banksektorn när det gäller artificiell intelligens. Men ICA har byggt upp ett eget AI-team för att bland annat förbättra segmenteringen av kunderna, göra mer relevanta produktrekommendationer, förutspå efterfrågan på produkter och förbättra lanseringen av nya produkter.
I dagsläget misslyckas 80 procent av nya produktlanseringar inom ICA, genom att förstå kundernas behov bättre med hjälp av artificiell intelligens hoppas ICA öka framgången när nya produkter ska lanseras.
Vi fördjupar oss dessutom i hur produktrekommendationer fungerar och vilka etiska problem som kan uppstå när man ger algoritmer fritt spelrum.
Lyssna också på Så ska artificiell intelligens rädda svensk e-handel