Home » Amazon – management-förebild och försäljningskanal
Amazon

Amazon – management-förebild och försäljningskanal

Amazon kan fungera både som en förebild för hur du driver ett företag och som en intressant försäljningskanal där din största investering handlar om arbetstid.

Amazon har kommit till Sverige för att stanna. Trots en del barnsjukdomar var lanseringen i Sverige en av den största någonsin då Amazon direkt erbjöd de svenska konsumenterna 150 miljoner produkter. I boken Amazonkoden tittar författarna på Amazon utifrån ett svenskt perspektiv och de ifrågasätter om Amazons lansering i Sverige var så dålig.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Anna Nordlander, entreprenör, författare och amazon-expert med tio års erfarenhet av internationell försäljning samt med Margareta Boström, affärsutvecklare och insight-ansvarig på Jula. De är aktuella med boken Amazonkoden.

På alla marknader där Amazon etablerats har såväl konsumenternas förväntningar som beteenden förändrats. Svenska företag i alla branscher riskerar därmed att bli förbisprungna om de inte rustar sig för en värld där Amazon är normen. Men Margareta Boström är inte lika övertygad som sin medförfattare Anna Nordlander att alla företag måste finnas på Amazon.

Amazon Sverige omsatte cirka en miljard kronor 2021, enligt beräkningar utifrån momsinbetalningar som tidningen Ehandel.se gjort. Men omsättningen är troligen betydligt större eftersom momsinbetalningarna bara gäller Amazons svenska momsinbetalningar, inte tredjepartssäljarna som normalt står för 50 procent av försäljningen av alla enheter.

Men Amazons erbjudande lever inte helt upp till svenska konsumenters förväntningar på. Personlig service lyser med sin frånvaro och Amazons produktinformation är inte alltid lika informativ som svenska e-handlares. Och Amazons hållbarhetsarbete lämnar mycket att önska.

Amazon arbetat utifrån fyra grundläggande principer: kundbesatthet, passion för innovation, operativ excellens och långsiktighet. Enligt grundaren Bezos innebär operativ excellens: att leverera kontinuerliga förbättringar av kundupplevelsen samt att driva produktivitet, marginal, effektivitet och tillgångshastighet i alla verksamheter.

Lyssna också på Amazon-aggregatorn Go North siktar mot miljarden inom tre år

Relaterade avsnitt