Välja betallösning för e-handel

Välja betallösning för e-handel är nästa viktiga beslut när du ska starta e-handel. När man väljer e-handelsplattform väljer man oftast separata betallösningar vid sidan om e-handelsplattformen.

De billigaste e-handelsplattformarna erbjuder ofta en integrerad betallösning i tjänsten, men det tillkommer en procent-avgift på ordervärdet och några kronor per order. Normalt är betallösningen ett separat system som kräver avtal med både en betalväxel (tekniskt system) och ett inlösenavtal för kortbetalningar (bankavtal) och normalt även en extern fakturalösning.

Numera erbjuder flera betallösningar kassalösningar där flera betalsätt som kort, faktura och delbetalningar ingår.

Oavsett om du säljer produkter eller avancerade tjänster online är betalningen en av de mest kritiska punkterna vid transaktionen. Därför är det viktigt att ge kunderna de betalsätt de efterfrågar. Den näst vanligaste orsaken att kunder avbryter köp (36 procent) är att butiken inte erbjuder rätt betalsätt, enligt rapporten Svensk E-handel 2019 av betalaktören Nets. Vanligaste orsaken är att totalbeloppet blev för högt (44 procent).

Det ska vara enkelt och tryggt för kunden att betala, samtidigt som det ska kosta handlaren så lite som möjligt i form av avgifter och administration. Att användarna dessutom i allt större utsträckning väljer att handla från mobilen gör betalningen till en trång sektor i köpprocessen. Om desktop-köp lämnar utrymme för ett visst krångel i utcheckningen kräver mobil-köp mer av system och betallösningar. 

Att erbjuda flera alternativa betalsätt är bra. Ju fler betallösningar ni erbjuder, desto större andel av besökarna kommer att kommer att slutföra sitt köp. Olika målgrupper föredrar olika betallösningar.

De populäraste betalsätten i Sverige, enligt rapporten Svensk E-handel 2019 är:

  • Kortbetalning
  • Fakturabetalning
  • Direktbetalning via internetbank
  • Swish

Vad som är rätt betalsätt beror på kunden, plattformen, produkten/tjänsten, nationalitet och kön. Därför är det säkrast att erbjuda flera betalsätt och att erbjuda olika betalsätt för olika marknader. 

I Sverige är vi så besvärliga att vi gillar olika betalsätt. Ungefär en dryg tredjedel föredrar kort (33 procent), ytterligare en fjärdedel föredrar faktura (25 procent) och Swish är den stora bubblaren (12 procent) följt av Paypal (11 procent) enligt rapporten Svensk E-handel 2019 från Nets. Men det är genomsnittet. Vi vet exempelvis att kvinnor föredrar faktura i större utsträckning än män.

Säljer du till flera marknader är skillnaderna stora vilka betalsätt kunderna föredrar. I Danmark dominerar kort. Faktura samt direktbetalning är inget alternativ i Danmark. I Norge är kort populärast medan en mindre andel gillar faktura, enligt rapporten E-handeln i Norden 2015 från Postnord. Finländarna aviker mest genom att de gillar direktbetalning via internetbank i störst utsträckning. Utanför Norden dominerar kort, men det finns också särdrag med egna lokala betalsätt.

Det kostar att erbjuda många betalsätt både i avgifter och krångligare administration. Det enklaste och billigaste sättet för e-handlare med låg omsättning att ta betalt är att skaffa sig en e-handelsplattform där betallösningen följer med i paketet. Detta är normalt en tilläggstjänst hos e-handelsplattformar, men det finns även leverantörer som erbjuder en färdig betallösning tillsammans med de minsta e-handelslösningarna.

För dem som har behov av kraftfullare e-handelslösningar har leverantören av e-handelsplattformen ofta färdiga avtal med betallösningsföretag en så kallad betalväxel. Ovanpå det får e-handlaren teckna ett särskilt inlösensavtal med en inlösare. En inlösare är vanligtvis en bank som löser in kundens betalning och sedan för över pengarna till säljaren. Detta kan låta krångligt men det är en relativt enkel process att skaffa sig betallösning även om avtalsbiten kan ta ett par veckor innan allt är på plats.

Minimikrav på betalsätt

Miniminivån är att erbjuda kunderna faktura och kortbetalning. Kort är normalt den billigaste betallösningen för e-handlaren. Med faktura menar vi inte att du själv skickar ut egna fakturor utan det är bättre att lägga ut den tjänsten på leverantörer som Klarna eller Svea Webpay. Du vill inte lägga tid på att försöka få betalt av trilskande kunder.

Priset på betallösningar är förhandlingsbart. Det gäller särskilt för online fakturor där konkurrensen är stor. Större aktörer kan förhandla om allt.

När man väljer e-handelsplattform väljer man också separata betallösningar. I de allra flesta fall är betallösningen ett separat system som kräver avtal med både en betalväxel (tekniskt system) och ett inlösenavtal för kortbetalningar (bankavtal) och normalt även en extern fakturalösning.

En betalväxel är uppkopplad till flera betalningsförmedlare som banker och online fakturatjänster. Betalväxeln ger sedan handlaren åtkomst till betalningstransaktionerna via ett gränssnitt. 

För att ta emot betalningar krävs normalt flera avtal:

    •      Avtal med en betalväxel

    •     Ett inlösenavtal med en bank (kortbetalningar)

    •      Ett avtal med en online fakturaleverantör (fakturor Avtal med alla storbanker (direktbetalningar)

    •      Avtal med Paypal (Paypal)

E-handelsleverantören har ofta färdiga kopplingar och ramavtal med betalleverantörer så prata med dem om allting känns krångligt.

Lyssna på Swish ska vara en plattform för innovation.