Konsumenter handlar på nätet eftersom de uppskattar den digitala kanalen. Konsumenternas efterfrågan på e-handel är ofta större än vad traditionella aktörer lyckats uppfylla. När den största dagligvarukoncernen ICA struntade i nätet under lång tid kunde nya entreprenörer som Linas Matkasse snabbt växa sig starka eftersom de levererade något som kunderna ville ha. Tillväxten för det renodlade nätapoteket Apotea har till och med förvånat grundarna. Det fanns ett uppdämt behov av att handla apoteksvaror på nätet.
De viktigaste faktorerna som lockar konsumenterna att handla online:
- Bekvämlighet
- Utbud
- Lägre priser
Men även tekniken driver utvecklingen framåt. Dagens digitala vanor hade inte varit möjlig utan bredbandsutbyggnaden. Ännu viktigare är smartphonen i allmänhet och Iphonen i synnerhet för att driva på nya digitala vanor. De sista åren har konsumenternas nya mobilvanor accelererat utvecklingen inom e-handeln.
E-handeln ger tillverkande företag och varumärken nya möjligheter att själva sälja direkt till kunderna utan mellanhänder med bättre marginaler och en närmare relation till kunderna.
Dessutom suddas gränserna ut mellan b2b och b2c när företagen säljer på nätet. Företag handlar ofta på konsumentsajter, medan konsumenter inte lika ofta handlar på b2b-sajter. Idag pratar vi allt mer om att sälja till människor oavsett om de för ögonblicket representerar ett företag eller sig själva. Det grundläggande kravet på användarvänlighet är detsamma oavsett om kunden handlar för ett företag eller för sig själv.