Interflora bytte förra året e-handelsplattform för att kunna utveckla sin e-handel. Det finns utmaningarna med att byta e-handelsplattform för en e-butik som grundades 1995 och snurrar mer än 300 miljoner kronor.
– Kan man sälja blommor online går det att sälja vad som helst, hävdar Marie Holmqvist, affärsutvecklings och retailchef på Interflora som har en bakgrund inom Ica.
Hur organiserar man ett e-handelsprojekt av den digniteten? Vad var fördelen med att låta konsulterna arbeta på plats hos Interflora? Och vi får inblick i världens största blomstermarknad.
En av Sveriges första e-handlare
Interfloras lanserade sin första e-handelstjänst 1995 – interflora.se. Och förra året relanserade Interflora en helt ny butik på Episervers molnplattform, Episerver Digital Experience Cloud i samarbete med konsulterna XLENT.
Interflora grundads redan 1923 av sex blomsterhandlare och idag är drygt 700 butiker anslutna. Idag är själva blomsterförmedlingen Interflora ett fristående bolag i Bromma med 40 anställda som har 600 fristående blomsterhandlare anslutna till sig. Vid sidan om blommar förmedlas choklad och nallar.
Skrota uppdelningen mellan B2B och B2C
Christer Pettersson vill avskaffa uppdelningen mellan B2B och B2C inom e-handeln. Han hävdar att uppdelningen förlorat sin mening. Och Marie Holmqvist delar med sig av skillnaden mellan att sälja till företag och privatpersoner för Interflora.
I avsnitt 61 av podden eHandelstrender samtalar programledare Urban Lindstedt med Interfloras affärsutvecklings- och retailchef Marie Holmqvist och Christer Pettersson, e-handelschef på Arvato.
Så lyssnar du:
Det går också att lyssna via Itunes/Podcaster, Acast, Pocket Casts, Soundcloud eller alla andra fantastiska podd-appar.