Ungdomens shoppingbeteende visar att fysiska butiker kommer att få det allt tuffare i framtiden. 71 procent av konsumenter i åldrarna 15-24 år har handlat kläder online, enligt rapporten Svensk E-handel 2018 som tas fram av Dibs.
Vi ser också hur Swish och Paypal på kort tid vuxit fram till viktiga betalsätt för svenska konsumenter.
Det är en av många intressanta siffror i Svensk E-handel 2018 som programledare Urban Lindstedt diskuterar tillsammans med Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs och Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium.
Möbelföretaget Mio ska vara större än Ikea i Sverige år 2022, enligt planen. En del i tillväxtresan är att öppna upp den egna hemsidan för att låta partner sälja direkt till slutkund. Att bli en marknadsplats är en intressant tillväxtstrategi. Är det måhända hotet från Amazon som får aktörer att tänka nytt?
Hur har auktionssajten Tradera på fem år lyckats vända från förlust på 35 miljoner kronor till 27 miljoner i vinst. Vd-n Stefan Öberg lyckades genom att återvända till kärnverksamheten att sälja unika saker och riktiga fynd istället för fullprisprodukter.