Test blir intäkt
E-handlare som integrerar a/b-tester i sin webbutveckling och genomför flera tester i månaden kan förbättra sin konvertering med 20 procent om året. Trots detta prioriterar inte ens de största svenska e-handlarna systematiska och ständigt pågående tester.
I Ehandelstrender Extra samtalar programledaren Urban Lindstedt med Lukas Rogvall, sales executive på Symplify om a/b-testning. Detta avsnitt är ett betalt samarbete mellan Ehandelstrender och Symplify som erbjuder en plattform för löpande testning.
Ehandelstrender · A/B-tester kan öka konverteringen med 20 procent om året
Att sätta upp två hypoteser och sedan testa resultatet är inget nytt under solen. Men digitalisering har gjort det möjligt att göra a/b-tester till en bärande del av allt utvecklingsarbetet på webben.
För e-handlare går det enkelt att översätta testerna i ökade intäkter. Det finns best practice hur man utformar en nätbutik, men i slutändan måste e-handlare testa alla förändringar i nätbutik för att undvika att försämra konverteringen och kunna förbättra konverteringen över tid.
70 procent av alla förändringar på en sajt försämrar eller påverkar inte konverteringen, enligt statistik från Google. Med andra ord går det aldrig att veta utfallet av ett test på förhand.
–Många frågar mig om vad resultatet på ett test kommer att bli. Men det går aldrig att veta säkert, säger Lukas Rogvall, sales executive på Symplify.
Trots detta är det inte ovanligt att stora sajtägare går vidare med förändringar på sajter trots att de vet att förändringen kommer att försämra konverteringen.
Vi vet också att olika målgrupper beter sig olika i nätbutiker. Yngre har exempelvis ett skrollningsbeteende från sociala medier som på Instagram.