Home » Granskningen av influencernas aningslösa maktmissbruk
Yasmine Winberg och Julia Lundin som är aktuella med boken Badfluence – Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier

Granskningen av influencernas aningslösa maktmissbruk

Reklammärk nu!

Influencers har hjälpt till att bygga miljardbolag som Ideal of Sweden och Daniel Wellington med sina relationer till miljontals unga konsumenter. Samtidigt har många influencers struntat i marknadsföringslagen genom att vara slarviga med reklammärkning och rikta reklam mot barn.

Influencer-marknadsföring närmar sig miljardstrecket, enligt Institutet för Reklam och Mediestatistik. Här finns superstjärnor som Bianca Ingrosso som bygger egna produktbolag och tar 200 000 kronor för ett instagram-inlägg. Men också tusentals unga mikroinfluencers som nöjer sig med produkterna de får i betalning.

I avsnitt 162 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med de prisbelönta journalisterna och författarna Yasmine Winberg och Julia Lundin som är aktuella med boken Badfluence – Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier

Yasmine Winberg och Julia Lundin, som till vardags jobbar på Resumé Insight, har inte väjat för att granska influencer-branschen trots attacker från influencerna själva som spridits till deras hundratusentals fans.

Vi vet att varumärken som Daniel Wellington och Ideal of Sweden har nått miljardomsättningar med hjälp av smart influencer-marknadsföring. Väl genomförda samarbeten med rätt influencer kan vara effektivt och ge tillgång till målgrupper som skyr traditionell marknadsföring.

Samtidigt har influencer-marknadsföring plågats uppblåsta räckviddssiffror, fake-följare och bristande reklammärkning. Det förekommer också oetisk reklam för exempelvis bröstoperationer och fillers riktade till 13-åringar. Och influencers gillar inte att granskas av journalister – de hetsar gärna mot granskarna i sina egna kanaler där hundratusentals fans följer dem.

Lyssna också gärna på Kristina Lindhe, grundare och vd för Lexington i avsnitt 117, som har ett kritiskt förhållningssätt till influencer-marknadsföring.

Relaterade avsnitt