Våra digitala liv kommer att förändras i grunden när röstgränssnittet slår igenom fullt ut. Och detaljhandelns logik får ytterligare en twist när vi talar in våra beställningar.
Trots att det återvunna plagget blev utsett till årets julklapp är nog oddset för att familjen får en intelligent högtalare i form av en Google Home i julklapp mycket lägre än för återvunna kläder. Google har till och med gjort svenska reklamfilmer för Google Home – det har aldrig tidigare hänt med någon annat Google-produkt.
Röst är under-hypat, hävdar John Ekman, grundare av Conversionista när han gästar podden eHandelstrender. Han menar att begränsningarna i dagens teknik får oss att missa framtidens möjligheter med röst.
Idag satsar världens största tech-bolag stenhårt på att utveckla röststyrning. Dom kommer att knäcka det. Samtidigt är shoppinglistor det mest spännande svenska detaljhandlare som ICA och Coop gör idag med röst.
Men det behöver det inte vara så svårt är det att genomföra ett röstprojekt, enligt John Ekman. Det handlar mer om att ställa in färdiga system än att utveckla från grunden.
I år kommer det att säljas 75 miljoner smarta högtalare, mest från Google och Amazon, enligt analysfirman Catalyst. Även kinesiska Alibaba har tagit fram smarta högtalare. Samtidigt har över en miljard prylar med röstgränssnitt, där Google Assistent leder före Siri, Amazon Alexa och Microsoft Cortana. Nyligen lanserade Amazon en mikrovågsugns som går att prata med.
I Sverige har vi hamnat lite i bakvattnet till USA ifråga om röstgränssnittet, men i augusti lanserades Google Assistent på svenska. Och den smarta högtalaren Google Home på svenska går nu att köpa hos Elgiganten. Några av de svenska bolag som är först ut med att koppla sina tjänster till Googles plattform är SJ, H&M, Sveriges Radio, SAS och Ica.
I avsnitt 87 av podcasten eHandelstrender samtalar programledare Urban Lindstedt med John Ekman, grundare av Conversionista om röstgränssnittet.