Trender inom e-handel i USA präglas av kraven på bekvämlighet. Amazon vinner eftersom de alltid gör det bekvämt för kunderna. Samtidigt som parkeringsplatserna utanför de amerikanska shoppingcentren gapar tomma, utvecklas nya spännande butiks- och e-handelskoncept som knyter ihop de olika kanalerna.
I USA är är upplevelsen i centrum i butiksledet och bekvämligheten inom e-handeln. Nya amerikanska butiker som exempelvis Camp står för upplevelse och utbildning, medan e-handeln gör det sjukt bekvämt.
I avsnitt 122 av podden Ehandelstrender djupdyker programledaren Urban Lindstedt i trender inom e-handel i USA och nya servicekoncept i Amazons skugga tillsammans med retailstrategen Jon Lööf, tidigare vd för Casall, samt Fredrik Svedberg, vd på Logtrade.
Återförsäljaren Camp har hittat en relevans genom att få folk att umgås i butiken. Ett upplevelsecentrum med hög konverteringsgrad. Apple Store satsar på utbildning inom deras produkter – ett koncept som fler borde kunna kopiera. Istället för butiker utvecklar Apple och Google community centers för umgänge – vilket gör Fredrik Svedberg nervös.
Jon Lööf tycker att svensk bokhandeln borde snarare kopiera biblioteken än kaféer. Fredrik tycker att vi borde kombinera försäljning böcker med en snabb tupplur.
Andra trender inom e-handel är att uthyrning av kläder har blivit en miljardbusiness med aktörer som Rental Runways. I Sverige har små aktörer som Something Borrowed inlett samarbeten med jättar som Åhléns, Lindex, Ellos och MQ. Det smarta är att hyra ut en skidjacka jacka tio gånger är lönsammare än att sälja den en gång.
Och det går faktiskt att lära sig någonting av rysk detaljhandel. Vi lyssnar på Jonas Wallin på Weibull som besökt en detaljhandelskonferens i Moskva.
Lyssna också på 2,5 år som förändrade svensk e-handel.