Home » Kort tidsfönster för att lyckas på svenska Amazon
Carl Helgesson, vd Rankona Mazon

Kort tidsfönster för att lyckas på svenska Amazon

Lanseringsfönstret

När Amazons svenska butik lanseras öppnas ett fönster på tre månader där svenska säljare kommer att ha stora fördelar gentemot utländska säljare. Utländska säljare förlitar sig inledningsvis på automatöversatta svenska produkttexter. Och det duger inte om du vill ranka på Amazon.

Konkurrensen på Amazon är mördande. Därför krävs en genomtänkt sortimentsstrategi och bra produkttexter. Att Amazon lanserar i Sverige är ett tillfälle som inte kommer tillbaka. Säljare som gör rätt från början är de som kommer tjäna mest pengar i längden.

I Ehandelstrender Extra samtalar programledaren Urban Lindstedt med Carl Helgesson som har sju års erfarenhet av att sälja på Amazon. Ehandelstrender Extra är ett samarbete mellan Ehandelstrender och Amazon-konsulterna, Rankona Mazon.

Första steget att lyckas på Amazon.se är att registrera sig så snart som möjligt. Numer finns ett svenskt onboarding-team som kan hjälpa säljare som får problem med den krångliga registreringen.

Det andra steget är att inte lägga upp alla produkter man har. Det är bättre att analysera Amazon utifrån vilka produkter som säljer mest, hur efterfrågan ser ut och även konkurrensen inom segmentet. Efter den analysen lanserar du inte mer produkter än du kan ge ordentlig kärlek för att få produkterna att sälja.

Carl Helgesson hävdar även att återförsäljare kan bli framgångsrika på Amazon, men de måste vara ännu mer noggrannare med sina analyser. Att använda sig av Amazons egna logistik är ett sätt för återförsäljare att vinna synlighet, eftersom Amazon premierar kunder som använder deras logistik.

Ehandelstrender extra hinner också med att prata om hur Amazons logistik i Sverige kommer att fungera. Dessutom fördjupar vi oss i framtidssatsningen Amazon Live.

Relaterade avsnitt