Home » Hitta smarta logistikprocesser: inköp och leveranser till slutkund
Katrin Lundgren, vd Kodmyran

Hitta smarta logistikprocesser: inköp och leveranser till slutkund

Framgångsrik e-handel bygger på att ha effektiva logistikprocesser från inköp, till lagermottagning, plock och pack samt returer. Ofta är likviditeten utmanade för växande e-handelsföretag – därför är det ett absolut krav att optimera lagervolymer och att omsätta laget tillräckligt snabbt.

E-handel handlar om att göra hundratals saker rätt. I andra delen i serien om e-handelns praktiska arbete har vi kommit till att utveckla smarta logistik processer.

Programledare Urban Lindstedt samtalar med Katrin Lundgren, vd och grundare av e-handelsplattformen Kodmyran och en tydlig röst i e-handelscommunityn. Hon driver alltid några mindre webbshopar vid sidan om hennes arbete med e-handelsplattformen Kodmyran. Detta är ett betalt samarbete mellan Ehandelstrender och e-handelsplattformen Kodmyran.

Inköp är en stor del av att vara e-handlare. Här behövs det ofta plattformsstöd för att hinna fylla på lagret i tid. Det är dessutom viktigt att ha koll på sitt lager så att lagerhyllorna inte fylls upp av hyllvärmare. Och Katrin Lundgren rekommenderar att e-handlare skänker bort riktiga hyllvärmare, istället för att bara rea ut dem tillsammans med subventionerad frakt.

Snåla inte heller när du köper packbänk. Du spar mycket tid om du har allt du behöver vid packbänken och en ergonomisk bänk är livsviktigt om du ska överleva den första julhandeln.

Det är också viktigt att märka upp sina lagerhyllor som hos Ikea så du hittar varorna när kunderna beställer dem. En smart sak är att inte lägga snarlika produkter som exempelvis tröjor av olika storlekar bredvid varandra i hyllorna för att minimera risken för felplock.

Serien: Starta och driva e-handel – ehandel i praktiken

Avsnitt 1: Allt du måste veta om e-handelssystem

Avsnitt 2: Hitta smarta logistikprocesser: inköp och leveranser till slutkund

Avsnitt 3: Ständigt utveckla sortimentet: Ta bilder, skriva texter och översätta

Avsnitt 4. Att synas: SEO, Google Shopping, Google Ads, nyhetsbrev och automatisering

Relaterade avsnitt