Home » D2C e-handel kräver en ny närhet till kunderna
D2C e-handel.

D2C e-handel kräver en ny närhet till kunderna

Direct-to-consumer (D2C) är en av de starkaste e-handelstrenderna just nu med framgångsrika svenska varumärken som Caia Cosmetics, Desenio, Stronger och RevolutionRace som säljer direkt till konsument. D2C-varumärken lever nära sin målgrupp.

D2C-varumärken startas ofta utifrån ett självupplevt problem. Vilket ger en närhet till målgruppen och eftersom D2C-varumärken kapar mellanhänderna kan de lägga mer pengar på produktutveckling.

I avsnitt 172 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Björn Påhlman Spenger, vd & grundare Fashion Tech Group samt Emma Lindgren, head of public relations Svea Ekonomi.

Den starka D2C-trenden har möjliggjorts av att det är enklare idag att utveckla och tillverka produkter än tidigare. Dessutom har ett ekosystem av e-handelsleverantörer gjort det enkelt att starta en nätbutik. Via sociala medier och influencers går det att med begränsade resurser att hitta sin målgrupp.

Björn Påhlman Spenger förespråkar en strategi där man går så långt att man lägger börjar med att sälja prototyper som inte finns som färdig produkt för att testa intresset och få kontakt med målgruppen.

Emma Lindgren ser många segment där det fortfarande inte finns starka D2C-varumärken och förutspår en fortsatt stark tillväxt inom D2C.

D2C handlar inte bara om startups även etablerade globala varumärken som Nike har sedan 2017 valt att sluta sälja på marknadsplatser som Amazon och dragit ned på antalet återförsäljare och d2c står nu för 40 procent av Nikes intäkter.

Om du gillade detta avsnitt bör du lyssna på avsnitt 151 om Asket eller avsnitt 120 om RevolutionRace.

Relaterade avsnitt