Att bygga ett varumärke i digitala kanaler blir enklare när man har en tydlig idé om varför man finns. Modemärket Askets fokus på hållbarhet i kombination ett eget storlekssystem som ger bättre passform har gjort det enklare att berätta varumärkets historia online och få uppmärksamhet i internationell press.
Egen e-handel blir en viktig del av att bygga varumärke digitalt. Och e-handel är en förutsättning för modemärket Asket som pressat sina egna marginaler för att kunna leverera högsta kvalitét. Asket har skrotat modesäsonger och reor. Istället präglas klädmärket av kvalitét, passform och spårbarhet.
Askets kläder sys i Europa och all försäljning sker via den egna nätbutiken från lagret i Tyskland. Nätförsäljningen är grundförutsättningen för klädmärket Askets affärsmodell – där hög kvalitet till ett lägre pris inte tillåter några mellanhänder.
I avsnitt 151 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Jakob Dworsky medgrundare till modemärket Asket.
Klädmärket Asket startades för sex år sedan utan något kapital, med en framgångsrik Kickstarter-kampanj. Askets fokus på hållbarhet i kombination ett eget storlekssystem som ger bättre passform har gjort det enklare att berätta varumärkets historia online och få uppmärksamhet i internationell press.
Asket har haft fortsatt hög tillväxt trots att modeindustrin drabbats hårt av coronapandemin. Men bolaget är försiktigt med hur de växer – reor påeldade av utbudsreklam är inte deras modell.
Lyssna också på Grand Frank bygger ett globalt varumärke på digital grund.