Cervera Vintage är ett smart exempel på hur en traditionell detaljhandelskedja använder e-handel tillsammans med butiksnätet för att skapa en ny cirkulär affärsmodell. Genom att erbjuda kunderna värdering och försäljning av vintage-porslin och vintage-köksutrustning på nätet har de skapat en trafikmagnet och profilerar sig gentemot konkurrenterna.

Cervera Vinage kan dra fördel av det vanliga Cerveras e-handelskompetens och Cerveras varumärke får ett lyft av Cervera Vintage. Målsättningen är att verksamheten ska sälja 6 000 order i år samt med tiden gå med vinst.

I avsnitt 174 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Emma Ohlson, verksamhetschef för Cervera Vintage och tidigare verksamhetschef för Stockholms Auktionsverk Fine Art.

Cervera Vintage har fått ett stort gensvar hos kunderna sedan lanseringen den 9 september 2020. Säljande kunder skickar information och bilder på objekten via Cerveras e-butik, sedan värderar Cervera Vintage objekten. Kunderna kan sedan lämna in dem i valfri butik och få betalt direkt.

Cervera Vintage idé är att göra det enkelt för kunderna att sälja äldre porslin som samlar damm i något skåp och samtidigt göra det enkelt för kunder att köpa vintage-porslin. Tidigare har denna typ av försäljning skett på auktioner eller marknadsplatser som kräver en hel del administration av både säljare och köpare.

Vintage är en variant av begreppet begagnat som signalerar lite finare produkter. När vi går från begreppet begagnat till vintage eller pre-loved händer det något med hur vi ser på att köpa redan använda produkter. Bilar säljs normalt som begagnade, medan kläder kan vara allt från second hand, till vintage och pre-loved. Plattformen Zalando säljer återanvänt mode under begreppet pre-owned fashion på sin tyska sajt.

Lyssna också på avsnittet Sellpy vill bli loppisarnas Amazon eller avsnittet Actionnet.com säljer antikviteter till hela världen.

Kommentarerna är stängda