Hem » Klarnas big bang på betalmarknaden
Sebastian Siemiatkowsi, ceo Klarna

Klarnas big bang på betalmarknaden

Klarnas förlängning av kredittiden till 30 dagar samt avskaffade av uppläggningsavgifter, oändliga krediter och påminnelseavgiften sände en chockvåg i betalbranschen i Sverige.

Klarna, som dominerar betalmarknaden i Sverige, vill göra konsumentkrediter mer kundvänliga. Frågan är dock om det är e-handlarna som ska betala för Klarnas generositet i framtiden?

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna och Peter Hesslin, e-handelschef Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord eTalk.

Klarna har synts mycket i nyhetsflödet i höst. För svensk e-handel är det de förändrade kreditvillkoren för kunder som använder Klarna. Men även köpet av prisjämförelsetjänsten Pricerunner för nio miljarder kronor kommer att förändra svensk och internationell e-handel.

Sebastian Siemiatkowski är väldigt tydligt i intervjun att Klarna aldrig kommer att bli en marknadsplats, men det kommer att vara möjligt att köpa synlighet i Klarna-appen i framtiden.

Relaterade avsnitt