Hem » Kunderna förväntningarna på leveransen ökar i Norden
Kjersti Pedersen, ansvarig för Bring Research samt Peter Brühl, head of commercial Bring Shelfless

Kunderna förväntningarna på leveransen ökar i Norden

Kundernas förväntningar på logistiken har ökat de senaste två åren. Men norrmän accepterar längre leveranstider än svenskar och danskar. Norrmännen returnerar dessutom i mindre utsträckning än sina skandinaviska grannar.

Bekvämlighet är det som driver e-handeln framåt i Norden, i takt med att snabba hemleveranser och leveransboxar byggs ut utmanas de traditionella butikerna allt mer. Inom segment med hög konkurrens är snabba, transparenta och träffsäkra leveranser är en nyckel för att lyckas.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Kjersti Pedersen, ansvarig för Bring Research samt Peter Brühl, head of commercial Bring Shelfless. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Shelfless – en fulfillmenttjänst från Bring

Det går att prata om nordisk e-handelsmarknad trots EU-gränser. Det som fungerar i Sverige brukar även fungera i Norge, medan danskarna kräver mer erbjudande för att slå till.

Lokalisering till svenska, norska och danska marknaden är en hygienfaktor när man säljer till grannländerna. Samtidigt överväger likheterna i Norden – vilket gör det möjligt att tala om en nordisk e-handelsmarknad.

Svenska varumärken har ett gott rykte i Norge, men det är viktigt att själv tulla in varorna i Norge så det inte kommer en räkning på moms och tull efteråt.

Logistikaktören Bring Shelfless storsatsar på Norden genom nya automatiserade lager utanför Oslo, Köpenhamn och Stockholm. Bring har också köpt in sig i den svenska tpl-aktören Dreamlogistics med lager i Borås, Habo och Ängelholm.

Relaterade avsnitt