Fokus på kunderna är den viktigaste framgångsfaktorn för e-handlare. Även insikten om att varumärket är grundläggande för konvertering hjälper entreprenören att nå miljarderna. Samtidigt krävs det en balans mellan att analysera data och agera med magen.
Arash Gilan, CEO och medgrundare för byrån Viva Media, har fokuserat på de mjuka värdena medan Nic Staeger, Chief Commercial Officer på Nordiska galleriet, älskar att agera utifrån hård data. Tillsammans har de skrivit fram en karta för dem som vill lyckas med e-handel i boken i boken En djävel på e-handel.
Arash och Nic vill lyfta fram det svenska e-handelsundret. Det finns många verkligt skickliga e-handlare att lära sig av där ute. Många svenska e-handlare kan tjäna som förebilder vid internationell expansion. Funkar det i Sverige brukar det funka internationellt.
Arash Gilan har arbetat strategiskt med många e-handlare på sin byrå Viva Media och Nic Staeger har arbetat på en rad svenska e-handlare som anställd och konsult. Dessutom är de vänner sedan barndomen.
För de bästa e-handlarna är kundbemötande centralt i verksamhetens alla delar. Från stadiet av förköp, till köpupplevelsen och allt som sker i efterköpet. De är helt enkelt kundbesatta och förstår sig på kunden i alla aspekter av kundresan. När det kommer till kunden lämnar de inte något åt slumpen.
Lyssna också på Amazon – management-förebild och försäljningskanal.