Home » Easycom.com utvecklar smart digital logistik för e-handel
Easycom.com, Peter Hietala vd och medgrundare

Easycom.com utvecklar smart digital logistik för e-handel

Easycom.com utvecklar smart digital logistik för e-handel som kan sortera ut serie-returnerare. Genom att verkligen ha koll på returerna och vilka som returerar för mycket går det att öka lönsamheten och göra returprocessen enklare för lönsamma kunder.

Returer är en kostbar och oskiljaktig del av e-handel. Den e-handlare som inte har effektiva flöden för sina returer och full koll på kostnaderna vid returer är illa ute.  En viktig lösning är smarta system för digital logistik för e-handel som i realtid gör det möjligt att ned på paket- och individnivå veta när en rea kostar mer än det smakar på grund av returerna.

I avsnitt 105 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Peter Hietala är vd och medgrundare på Easycom.com. Han menar att det med intelligenta system går att hantera returer och reor med bättre lönsamhet. Det är hög tid att digitalisera logistiken.  

Kunder överbeställer varor för att hitta rätt storlek eller den perfekta färgen. Unga människor returnerar mer kläder än äldre, kvinnor mer än män, och trendplagg returneras mer än basplagg. Det finns till och med kunder som klär sig flott genom att systematiskt utnyttja fri frakt och fri returrätt. Och returgraden avgör ofta om en försäljning blir en förlust eller täckningsbidrag.

Bara inom EU sker omkring tre miljarder returförsändelser varje år med stor påverkan på lönsamhet och miljön. Returgrader på mellan 18 och 60 procent inom svensk modehandel på nätet äter upp lönsamheten. 

Samtidigt visar forskningsstudie vid Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet att företag med enkla returer får nöjdare kunder och återkommande kunder. Dessutom är återkommande kunder som returnerar varor är mer lönsamma än kunder som inte skickar tillbaka produkter.

Lyssna också på Google Analytics inom e-handel är grunden för tillväxtresor och Att göra logistiken till ett konkurrensmedel.

Relaterade avsnitt