Home » Nytt PIM-system krävde mer än bytet av e-handelsplattform
Nytt PIM-system

Nytt PIM-system krävde mer än bytet av e-handelsplattform

Nytt PIM-system var mer krävande än byte av e-handelsplattform när Blomsterlandet skulle trimma in sin nya e-handel. Blomsterlandet har lagt mycket tid på att skriva om, kategorisera och sätta nya attribut på produktdatan inför bytet av PIM-system. Resultatet är att kunderna har lättare att hitta.

Att sälja levande blommor på nätet har sina utmaningar. Och Blomsterlandet hann precis trimma in sin nya e-handelsplattform när corona slog till och ökade deras nätförsäljning med 200 procent i april. För att hinna leverera infördes treskift på deras lager i Helsingborg.

avsnitt 147 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Tirdad Zadeh, e-handelschef på Blomsterlandet som gärna sitter i kundtjänsten för att bättre förstå kundernas behov.

Precis innan coronapandemin slog till lanserade Blomsterladet en ny nätbutik och ett nytt pimsystem. Vilket var tur eftersom kedjan tidigare haft problem med kapaciteten. Och konverteringen förbättrades med den nya webben.

Enkelhet för kunderna är e-handelschefen Tirdad Zadehs ledstjärna i utvecklingsarbetet där bytet till ett nytt PIM-system krävde mer arbete än byte av e-handelsplattform.

Med ett PIM-system samlas all produktinformation på en plats, vilket underlättar textproduktion och försäljning. PIM står för Product Information Management och betyder helt enkelt hantering av produktinformation.

Blomsterlandet har lagt mycket tid på att skriva om, kategorisera och sätta nya attribut på produktdatan inför bytet av pimsystem. Resultatet är att kunderna har lättare att hitta.

Corona-boomen har också lockat till sig en äldre målgrupp som aldrig tidigare handlat online. En grupp som ställer andra krav på e-handeln än yngre kunder.

Läs även Vad kostar det att starta e-handel.

Relaterade avsnitt