Home » Cdon Marketplaces i kamp med Amazon.se
Kristoffer Väliharju, vd Cdon

Cdon Marketplaces i kamp med Amazon.se

Cdon Marketplace i kamp med Amazon.se har fördelen av lokal förankring och smidig onboarding. När e-handlare fastnar hos Amazon i krångliga registreringsrutiner kan även stora e-handlare vara igång på något dygn hos Cdon Marketplace.

I väntan på Amazon har e-handelsveteranen Cdon Markeplace målmedvetet arbetat på att bli en betydande lokal marknadsplats med främst externa säljare. Cdon Marketplace lutar sig mot lokal förankring och enkel onboarding för nya säljare.

Idag säljer fler än 1250 handlare på Cdon och försäljningen från externa säljare fördubblades under Q2 för andra kvartalet i rad. Marknadsplatser har haft en blygsam roll på den nordiska e-handelsmarkanden. Men efter att Amazon bekräftat sin ankomst till Sverige har e-handelssverige drabbats av marknadsplatsfeber.

I avsnitt 154 av podden Ehandelstrender samtalar programledare Urban Lindstedt med Kristoffer Väliharju, vd Cdon Group, på plats på deras Malmökontor.

Cdon är ett teknikföretag där mycket av deras ansträngningar läggs på utveckling av den egna plattformen. Tanken är att det ska vara enkelt att börja sälja på Cdon för både små och mycket stora e-handlare. CDON:s vill bli en hubb för e-handeln i Norden, både för lokala e-handlare men också för stora internationella spelare som vill driva försäljning i regionen.

För e-handlare som tidigare sålt från egen butik blir logiken något annorlunda när man säljer tillsammans med över tusen andra säljare. En möjlighet att hitta nya kundgrupper som e-handlaren inte visste fanns.

Lyssna också på Amazons lansering tre månader efteråt.

Relaterade avsnitt