Home » Google ser allt otåligare och mer nyfikna kunder
Emma Hallerstedt, Google

Google ser allt otåligare och mer nyfikna kunder

Öppna för nya varumärken

Google har upplevt en ökning av sökningar inom detaljhandelskategorin i Sverige med upp till 50 procent under coronapandemin. Och det handlar i huvudsak om mobila sökningar. På åtta månader har digitaliseringen kommit längre än vad vi trodde skulle ta fem år.

Googles undersökningar visar dessutom att konsumenterna har blivit otåligare när det gäller leveranser och mer öppna för att prova nya varumärken, enligt Emma Hallerstedt, retailchef på Google Sverige.

Ehandelstrender · 157. Google ser allt otåligare och mer nyfikna kunder

I avsnitt 157 av podden Ehandelstrender samtalar programledare Urban Lindstedt med Emma Hallerstedt, retailchef på Google Sverige.

Google och Google Ads har en central position i det svenska digitala ekosystemet där tonvikt ligger på självständiga e-handlare istället för marknadsplatser som på de största marknaderna som USA, Kina och Tyskland.

När takten i digitaliseringen ökat är det ännu viktigare att förstå att snabba mobilsajter är helt avgörande för nätförsäljningen. Tar det tre sekunder att ladda en mobilsajt så försvinner hälften av besökarna under tiden, enligt Emma Hallerstedt.

Youtube har också blivit en viktig del av köpresan där kunderna tittar på så-gör-du-videos, researchar produkter och får köpråd från influencers.

Relaterade avsnitt