Det går inte att möta Amazon med sortiment eller synlighet – men det funkar med kunskap och kundservice. Det är en del av strategin bakom Maskinklippets framgång. Förra året växte Maskinklippet med 40 procent till 180 miljoner kronor med god lönsamhet.

Maskinklippets målgrupp är krävande konsumenter och företag. Därför går det inte att sälja för billiga trädgårdsmaskiner. Exklusivare maskiner ger också en bättre merförsäljning av reservdelar, förbrukningsartiklar och skyddsutrustning.

I avsnitt 177 träffar programledaren Urban Lindstedt Maskinklippets grundare och vd Stefan Ohlsson som driver den oerhört framgångsrik nätbutik för trädgårdsmaskiner Maskinklippet i Mörrum.

När Stefan Ohlsson startade Maskinklippet i en konservativ bransch möttes han av hårt motstånd både från leverantörer och konkurrenter. Stämningen kunde vara hätsk på branschevent. Något som bara triggade Stefan Ohlsson att satsa ännu hårdare på nätet.

Maskinklippet håller hårt på sitt segment av lite exklusivare trädgårdsmaskineri i kombination med en mycket kunnig kundsupport. De kan inte växa genom att bredda sortimentet eftersom det skulle urholka deras kunskap. Det går inte att möta Amazon med sortiment eller synlighet, men det funkar med kunskap och kundservice. Det har givit nöjda kunder och mindre strul.

Men även etablerade e-handlare kan få problem. Ett struligt plattformsbyte år 2018 i kombination med en torr sommar fick tillväxtkurvan att tillfälligt plana ut. Nu är grundaren Stefan Ohlsson närmast häpen över hur snabbt e-handeln växer.

2018 valde Stefan Ohlsson att sälja större delen av sina aktier till riskkapitalbolaget Verdane som i sin tur bygger en ny företagsgrupp med flera e-handlare. Maskinklippet saknade inte pengar utan det var framförallt Verdanes kompetens Stefan Ohlsson var intresserad av när företaget ska satsa på att växa internationellt.

Kommentarerna är stängda