Beleoco är en digital plattform som hyr ut designmöbler åt 70 möbelproducenter, både månadsvis och per dag, till företag och privatpersoner. Bara i Stockholm hyr 900 företag från Beleco och målet är att omsätta en miljard kronor till år 2025.

I en allt mer flexibel värld hakar Beleco på en stark trend där abonnemang går före ägande, med en mer hållbar produktion och konsumtion som positiv bieffekt. Det handlar inte längre om att sälja så många produkter som möjligt utan att ha så många användare som möjligt.

I avsnitt 182 av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Sebastian Rudenstam, affärsutvecklingschef och medgrundare av Beleco.

Beleco har hakat på en stark trend i samhället där abonnemang tar allt större andel av konsumtionen på bekostnad av att sälja produkter styckevis. Trenden möjliggörs av ny digital teknik.

Beleco har investerat många miljoner i sin plattform för att kunna hantera den betydligt mer komplicerade processen att hyra ut andras produkter i stället för att sälja egna produkter styckevis.

­–När vi startade detta förstod vi inte hur komplicerade processer som ligger bakom uthyrning, säger Sebastian Rudenstam.

Det finns stora miljövinster med att hyra istället för att köpa. I förlängningen leder det till att varumärkena kommer att ta fram mer hållbara produkter istället för slit och släng.

Lyssna också gärna på avsnitt Something Borrowed utmanar fast fashion med nätuthyrning.

Kommentarerna är stängda