För Amazon är varje dag dag ett och ledarskapet bygger på lika delar briljans och fruktan. Ett år efter den svenska lanseringen har få svenska e-handlare börjat sälja hos Amazon.se, men Amazon är fortfarande en oerhörd kraft att räkna med inom internationell e-handel.
Ehandelstrender har läst den nyutkomna boken Amazon Unbound av den amerikanska affärsjournalisten Brad Stone som initierat följer Amazons tio senaste år när Amazon vid sidan om sin enorma tillväxt inom e-handel blev den ledande aktören inom molntjänster, röststyrning och dessutom blev en av de ledande annonsplattformarna i världen.
Amazons omsättning ökade förra året med 38 procent till 386 miljarder dollar. Med ett fast grepp över den amerikanska näthandeln har Amazon fortsatt att expandera in på nya marknader som Sverige. Under Q2 2021 bromsades tillväxten upp till 27 procent och 113 miljarder dollar.
I podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Arne Andersson som är e-handelsexpert som bland annat arbetar för Postnord och Fredrik Svedberg, vd för Logtrade, som delvis är verksam i Palo Alto, Kalifornien.
Vi analyserar en företagskultur som bygger på fruktan där varje dag är dag ett. Och hur Jeff Bezos detaljstyrning kan sluta med att han kör slut på sina medarbetare för att de ska ta fram hamburgare som tillverkas från en ko, men också hur han klär av ledningen när han upptäcker svagheter i retail-verksamheten.
Vi funderar också på varför Amazon misshandlar sin tredjepartssäljare, men samtidigt har svårt att lyckas med sina egna varumärken.
Fredrik Svedberg höjer också ett varnade finger för att Amazon.se kan bli en betydande aktör inom offentlig upphandling i Sverige. Och Arne Andersson menar att vi måste börja lära oss av hur Amazon hanterar data.
Bild: Amazon.fr fulfillment center in Lauwin-Planque av Jérémy-Günther-Heinz Jähnick / Lauwin-Planque – Lauwin-Park (02) / Wikimedia Commons, Some Rights reserved.