Bekväma betalningar är en central del av kundupplevelsen för e-handelskunderna. Men betaltjänsten Qliros spammande av delbetalningskunder gör det tydligt att det dessutom krävs en omsorg om både relationerna till slutkunder och e-handlare för att underlätta transaktionerna.

Efter Svenska Dagbladets granskning av betaltjänsten Qliros aggressiva marknadsföring av blancolån mot sina e-handelskunder är e-handelsbetalningarna åter i fokus. Samtidigt sticker Klarnas vd Sebastian Siematkowiski ut hakan genom att presentera en vision om att slopa delbetalningar, förlänga betaltiderna och flytta avgifterna från slutkund till handlarna.

I detta avsnitt av Ehandelstrender eTalk samtalar programledaren Urban Lindstedt med Patrik Müller, e-handelsexpert på betalföretaget Nets och Peter Hesslin, e-handelschef på Postnord. Ehandlstrender eTalk är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord.

Vi pratar betaltrender inom näthandel där Swish blir ett allt viktigare betalsätt i checkouten. Och hur resebranschens kollaps gjort att kortbetalningar backat till förmån för faktura och Swish. Däremot är Patrik Müller tveksam till kryptovaluternas betydelse inom e-handeln. Så länge vi inte får vår lön i kryptovalutor kommer de knappast få någon betydelse in e-handeln.

Vi tror också att kunderna säkert uppskattar om Klarna flyttar över avgifterna från slutkund till e-handlare, men tvivlar på att ambitionen kommer att stärka relationen mellan e-handlare och Klarna.

Vi spekulerar också hur julhandeln kommer att utvecklas i år med tanke på förra årets extrema tillväxt och varubristen. Patrik tror på +15 procent medan Peter är lite mer försiktig.

Kommentarerna är stängda