Investerare analyserar flera punkter när de överväger att investera i eller köpa ett e-handelsföretag. Det finns en rad faktorer som bygger värde hos en e-handlare. Nisch, omsättning, tillväxt och teamet bakom är några centrala faktorer tillsammans med mjuka värden som varumärkets styrka. Detta är också nycklarna till att bygga en framgångsrik e-handelsverksamhet.

För att få investerare att investera i ett e-handelsbolag måste entreprenören kunna bevisa sin plan för tillväxt och lönsamhet – genom att bryta ner plan i beståndsdelar som hur de planerar att skala upp teamet, hur man strukturerar bolaget och hur går bolaget in på nya marknader.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender pratar programledaren Urban Lindstedt med Eric Schillström, partner och head of growth på den digitala byrån Awelin.

Investerare är främst intresserade av kategoriledare inom en särskild nisch som har ett starkt varumärke. Ledningsgruppen i e-handelsbolaget är också ett av värdena, även om det händer att ledningen byts ut efter investeringen.

Just nu är det stort fokus på d2c bland investerare. Vi pratar bland annat om hur Stronger har lyckats på en oerhört konkurrensutsatt marknad. De visar också att detaljhandeln går från en återförsäljare-modell till en d2C-modell. Vi berör också Daniel Wellingtons framgångsstrategi inom influencer marknadsföring.

Vi pratar också hur entreprenörer bör sätta tydliga regler vem som är ansvarig för vad inom bolaget och hur man planerar att utöka teamet.

Kommentarerna är stängda