Didriksons har de senaste åren målmedvetet etablerat sina egna digitala kanaler, trots att de ser sig som ett återförsäljare varumärke. Men e-handelns främsta syfte är att bygga varumärke – inte konkurrera med återförsäljarna.

Det förekommer exempelvis inga tidsbegränsade erbjudande hos Didriksons.com. Återförsäljarna har också med tiden accepterat Didriksons nätbutik eftersom den är tydlig med sitt syfte.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Petra Sabo är Head of DTC Business på Didriksons samt Peter Hesslin, ehandelschef på Postnord. Detta avsnitt är ett betalt samarbete mellan Ehandelstrender och Postnord.

Återförsäljarna är inte intresserade av att bygga Didriksons varumärke, hävdar Petra Sabo, men de är intresserade av starka varumärken som det finns en stor efterfrågan på från konsument.

Didriksons vill berätta sin historia och visa hela vårt produktsortiment i den egna nätbutiken. Här finns också möjligheter att introducera nya produktkategorerier som återförsäljarna sällan är intresserade av och lära sig mer vad konsumenterna efterfrågar.

Pandemin har ökat intresset för både funktionskläder och e-handel. Och under årets första sex månader ökade den egna e-handeln med 400 procent.

Just nu är det störst fokus på internationell expansion i Europa med lansering flera nya marknader. Didriksons e-handel finns i dag tillgängliga för slutkonsumenter i Norge, Finland, England, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Österrike, Estland, Lettland och Litauen. Senast ut var Frankrike, Italien, Spanien och Tjeckien.

Kommentarerna är stängda