Vad ska vi äta ikväll? Det är frågan som kunderna ständigt söker svar på. En fråga som blir skärningspunkten för recept, teknik och insamlad data inom Coops framgångsrika mathandel på nätet. Och de nya konsumenterna är mer intresserad av bekvämlighet och service än tillfälliga priskampanjer.
Coop har besvarat middagsfrågan med ett kunderbjudande där kunderna prenumererar på en leveransslot och en kundvagn som enkelt kan modifiera varje vecka utifrån bra recept. Det är viktigare än rabattkoder.
Trots att Coop är en över 120 år gammal organisation finns det ett entreprenörskap inom den digitala organisationen. Ett entreprenörskap som gjort att Coops e-handel vuxit snabbare än marknaden i 17 månader raken. Och kunde rädda försäljningen i butik när kassasystemet låg nere efter en internationell hackerattack.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Sara Mundt-Petersen, e-handelschef och ansvarig för det digital kundmötet på Coop Sverige.
Mobilen är helt central för att sy ihop kanalerna hos Coop och andra mataffärer. I våras lanserade Coop appen Scan and Pay som gör det möjligt för kunderna en smidig digital upplevelse i butiken och att äga sin egen data. Scan and pay blev också räddningen när en hackerattack mot en underleverantör slog ut den vanliga kassan i butikerna.
Coop arbetar också med att vässa kunderbjudandet för att alltid kunna svara på frågan. Vad ska vi äta ikväll? Här vänds logiken ut och in så att kunderna kan prenumerera på en varukorg och leveransslott för att sedan bara komplettera ordern eller dra bort varor från varukorgen.