Med en tillväxt inom svensk e-handel på 16 procent under andra kvartalet är det tydligt att det inte finns någon gräns för hur stor e-handeln kan bli – en ny verklighet har tagit form. Även mogna segment som böcker och media växte snabbt under andra kvartalet, enligt E-barometern Q2.
Redan om nio år kan e-handeln tagit 40 procent av detaljhandeln, tror Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Carl Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker hos Postnord samt Peter Hesslin, e-handelschef hos Postnord. Ehandelstrender eTail är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord.
Vi pratar också om att andelen e-handlare som alltid erbjuder fria returer har ökat från 16 till 22 procent, senaste året. Vi kan konstatera att returerna är en viktig del av e-handeln eftersom provrummet flyttat hem. Men e-handlarna borde kunna hitta sätt snabba på returprocessen för att snabbare kunna sälja returnerade varor.
Inom last mile identifierar E-barometern en trend att leveransboxarna ökar med flera olika aktörer på marknaden.