Black Friday har blivit e-handelsårets höjdpunkt när organisationen sätts på sitt största prov. Hur optimerar man lager, kundtjänst och it när försäljningen slår i taket samtidigt som man håller personalen på gott humör?
I Gävle finns Partykungen och BGA som regelbundet byter erfarenheter, samtidigt som de upprätthåller en vänlig tävlan. Här finns 19 år av samlade e-handelserfarenheter.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Joel Svensson, grundare och vd för Partykungen samt Björn Andersson, vd och grundare av BGA.
Black Friday började uppmärksammas av svenska kedjor och e-handlare redan år 2013. Sedan några år tillbaka är Black Friday, som i år infaller den 26 november, den verkliga starten på julhandeln i Sverige.
Hos Partykungen och BGA börjar förberedelserna för Black Friday redan när Black Friday pågår. Det är mycket som ska klaffa med bemanning, lagerhållning och it. Lägg de aktuella problemen med att få hem varor från Asien och målet är rörligare än någonsin.
Partykungens bästa försäljningsdag är inför Halloween, men de har ordentlig fart på försäljningen under hela julhandeln för ytterligare en peak inför nyår. BGA dubblar försäljning under Singles Day den 11 november trots blygsamma rabatter på 11 procent.
Hos BGA handlar inte erbjudanden om att sälja ut hyllvärmare utan att ge bra priser på populära produkter. Hos Partykungen säljs hyllvärmare ut automatiskt när de säljer under en viss nivå och deras populäraste kampanj är Free Crap Week när de ger bort sånt som inte ens går att sälja till rabatterade priser.
BGA planerar att börja tillverka produkter i Sverige, först lite ovanligare storlekar, men på sikt kanske allt om de höga fraktpriserna håller i sig.
Både BGA och Partykungen menar att det finns utrymme för nya e-handlare eftersom många existerande e-handlare gör det dåligt. Det krävs ett fullständigt fokus på kunden och en överblick på alla detaljer som måste bli rätt för att lyckas. Och en förmåga att hantera misstag.