ICA Gruppen driver sedan fyra år innovationshubben ICAx som testar olika framtidsinriktade projekt och tjänster. Det kan handla om automatiserad paketutlämning, obemannade butiker eller att fundera på vilken roll framtidens fysisk butiker ska fylla.

E-handeln är en motor för förändring inom dagligvaruhandeln. Men framtiden handlar lika mycket om vilken roll den fysiska butiken ska få för kunderna – kanske både hälsocoach och inspiratör.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender eTalk samtalar programledaren Urban Lindstedt med Lotta Wollentz, head of Strategy på ICAx och Peter Hesslin, e-handelschef på Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord eTalk.

ICAx är en innovationshub för hela ICA Gruppen. De arbetar för alla ICA:s bolag med research, digitala utvecklingsprojekt, strategiska samarbeten med andra företag och investeringar i start-ups.

ICAx testar för närvarande automatiserade utlämningsskåp hos flera ICA-handlare med gott resultat för att snabba upp utlämningen hos på ICA. Preliminära resultat visar att kunderna gärna väljer de automatiska skåpen när de får välja.

ICA testar också att låta kunder handla efter öppningstid med hjälp av en app som används för att låsa upp butiken samt skanna varor och betala.

Kommentarerna är stängda