Home » Leveranser för ökad kundnöjdhet och lönsamhet
Anders Ekman, COO Ingrid

Leveranser för ökad kundnöjdhet och lönsamhet

Med tiden har e-handeln fått kundvänliga betalsätt och smidiga e-handelsplattformar. Det lämnar kvar leveransen som den mest smärtsamma delen av ett nätköp – där varken kunden eller e-handlaren har kontroll.

Fraktkassan Ingrid har ambitionen att lösa upp denna smärtpunkt både i fråga om vilka fraktalternativ som presenteras för kunden och att förbättra upplevelsen av fraktspårningen. Bättre kontroll över frakten gör det också möjligt att sänka e-handlarens kostnader.

I detta avsnitt av Ehandelstrender eTalk samtalar programledaren Urban Lindstedt med Anders Ekman, COO och medgrundare, Ingrid.com och Peter Hesslin, e-handelschef Postnord. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord eTalk.

En studie vid Stockholms universitet som gjorts i samarbete med fraktkassan Ingrid visar att optimerat antalet leveransalternativ ger högre konvertering. I nästa steg förbättrar en tydlig och kundvänlig tracking av försändelsen kundupplevelsen. Och slår fast att hemleveranser ökar konverteringen.

Vi frågar oss också hur många leveransskåp Sverige kan klara av. Dessutom diskuterar vi svårigheterna med att få de olika logistikaktörerna att samordna leveranserna den sisa kilometern.

Lyssna också på Hitta smarta logistikprocesser: inköp och leveranser till slutkund och Logistikhubar som lösning på sista kilometern.

Relaterade avsnitt