Hem » Att kartlägga kundresan är genvägen vid plattformsval
Martin Jensen, vd Centra

Att kartlägga kundresan är genvägen vid plattformsval

E-handel är fortfarande en tekniktung verksamhet, men knepet för icke-tekniker som ska upphandla e-handelsplattformar är att kartlägga köpresan från marknadsföring till retur. Då blir det tydligt vilka funktioner som krävs för internationella e-handel.

Trots att e-handelsplattformen Centra identifierade 1000 konkurrenter vid starten upplevde grundarna att det saknades rätt stöd för varumärken som vill sälja på många marknader och till återförsäljare. De hittade ett hål på marknaden.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Martin Jensen, vd och medgrundare till e-handelsplattformen Centra.

Att starta varumärken är ofta ett passionsprojekt och sannolikt hör vi aldrig talas om dem som misslyckas med att nå ut på marknaden. Centras medgrundare och vd Martin Jensen tror på direktförsäljning i kombination med ett nära partnerskap med sina återförsäljare. Han är mer skeptisk till att sälja via marknadsplatser.

Martin Jensen tycker också att termen headless mer är ett marknadsföringsbegrepp, än en tydlig funktion, som skapats för att locka detaljhandlarnas it-avdelningar.

Det är mycket teknik att hålla reda på vid internationella lanseringar av varumärken. Översättningar och alla google-feeder ska vara korrekta. Rätt produkter ska visas mot rätt marknader. Här fanns smärtpunkter att lösa tyckte Centras grundare.

Centra har valt att fokusera på konsumentvarumärken som kommit en bit på väg på sin e-handelsresa och har fångat upp många svenska D2C-varumärken med internationella ambitioner som Stronger och Ideal of Sweden. Förra året omsatte Centra 30 miljoner och med 100 miljoner nya kronor i riskkapital ska de anställa fler utvecklare och satsa på nya marknader. De är inställda på att först bli starkare i Norden, för att sedan öppna lokala kontor runt om i Europa, följt av Nordamerika och Asien.

Relaterade avsnitt