Tydlighet mot målgrupp
Nisch och tydlighet mot målgruppen är de första orden som kommer när man analyserar nätbutiken My Perfect Day som säljer festtillbehör med stil.
Grundaren Pauline Grindvall är journalisten som under planeringen av sitt eget bröllop hittade ett hål på marknaden och blev framgångsrik e-handlare.
I avsnitt 118 av podden eHandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med My Perfect Days grundare och vd Pauline Grindvall, som också är styrelseledamot för organisationen Svensk Digital Handel.
My Perfect Day hittade produkter, en målgrupp och ett tilltal som passar instagram-generationen som gjorde snabb organisk tillväxt möjlig. Företaget räknar med att på sitt femte år omsätta 22 miljoner kronor med lönsamhet och har tio anställda – allt utan externt kapital.
My Perfect Day har utnyttjat möjligheten att köpa in ett litet antal av många olika produkter och på så sätt sett större ut än de egentligen var. Nu funderar My Perfect Day både på utlandsexpansion och att ta fram egna varumärken.