E-handlare varnar för att lagren kommer att vara tomma nästa kvartal. Och oron för varuförsörjningen skapar osäkerhet hos e-handlarna som tvingas beställa allt tidigare och betala allt mer för frakten. Vilken ökar på problemen ytterligare.

Det är många olika faktorer som drivit fram dagens fraktkaos: Pandemin, hackerattacker, allt svårare väderförhållanden, energibrist i Kina, chaufförsbrist i världen samt handelskriget mellan USA och Kina har skapat en perfekt storm på logistikmarknaden.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender eTalk samtalar programledaren Urban Lindstedt med Hilda Hultén, medgrundare och ansvarig utgivare på  tidningen Dagens Logistik samt Arne Andersson, e-handelsexpert knuten till Postnord. Detta bär ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Postnord.

Fraktpriserna från Kina har ökat från 1800 till 20 000 dollar per container trots att volymerna bara ökat med tre procent. Men det största problemet med dagens fraktkaos är att det är omöjligt att veta när varorna kommer fram.

Hilda Hultén tror att det nya normala kommer att inträffa först år 2023 och då med fraktpriser som är 2-3 gånger högre mot tidigare mycket låga nivåer. Samtidigt funderar allt fler företag på att flytta tillverkning till Sverige och Europa för att inte vara lika beroende av globala frakter.

I podden pratar vi också om att cirkulära affärsmodeller blir nödvändiga för en hållbar framtid. Det är ju egentligen ingen brist på varor utan mer på affärsmodeller som gör att vi kan ta han om alla produkter som köps för att slängas eller läggas i garderober och lagerutrymmen.

Kommentarerna är stängda