Hållbar logistik har varit fokus i hållbarhetsarbetet inom svensk e-handel, där fossilfri diesel varit silverkulan som ska fixa allt. Men både fossilfria bränslen och elektrifiering är nödvändiga om vi ska hinna ställa om transportsektorn i tid, anser Cathrine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.
Dessutom måste hållbar logistik även innefatta chaufförernas och terminalarbetarnas arbetsvillkor, enligt Cathrine Löfquist.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Cathrine Löfquist, hållbarhetschef på Bring. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och logistikaktören Bring.
Gretaeffekten år 2019 gjorde att kunderna ville veta mer om leveransernas hållbarhet. Bring kör idag fossilfria bud-, hem- och paketleveranser i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Örebro, samt ytterligare 495 orter i Sverige.
För att komma vidare så måste e-handlarna ställa krav på logistikaktörerna om hållbara leveranser och vara tydlig i checkouten mot kunderna om leveransernas hållbarhet, enligt Cathrine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.
Bring är en av de aktörer som satsar stort på elektriska fordon både för sista kilometern och även linjetrafik mellan städer. Men det är inte lätt att köpa in hållbara fordon, därför blir fossilfri diesel viktigt för att kunna utnyttja den existerande fordonsflottan under omställningen. Målsättningen är att vara 100 procent fossilfria till 2025.
Lyssna också på AI vässar framtidens logistik, Kundernas förväntningar på leveranserna ökar i Norden samt Dreamlogistics mest spännande dagar ligger i framtiden.